Det er ikke kun danske fans, som køber den nye landsholdstrøje.
Det blev bemærket i hele verden, da Hummel og DBU afslørede budskabet bag den sorte VM-trøje. Den nye trøje skulle nemlig sætte fokus på de manglende menneskerettigheder i Qatar, og der er lige nu stor succes med salget til andre lande.
Unisport er forhandler på landsholdstrøjerne, og de har flere udenlandske webshops. De fortæller, at udviklingen lige nu er historisk.
Den sorte trøje er nemlig den mest solgte fodboldtrøje i både Tyskland og Østrig, mens den får en flot andenplads i Holland og Frankrig.
Læs også: Rygterne fortsætter: Nice-træner vil af med Schmeichel til januar
Læs også: Dom fra fodboldøkonom: Det skal Brøndby bruge pengene på
Læs også: ‘Lord’ er tilbage: Bliver vært for sit eget tv-program
Læs også: Vildt rygte: Verdens rigeste klub vil hente FCM-profil
– Det er virkelig meget bemærkelsesværdigt, siger Michael Burk, CEO i Unisport, til TV 2 SPORT og uddyber:
– Vi ser normalt ikke sådan en hype for en trøje. Normalen er, at en ud af ti landsholdstrøjer bliver solgt uden for det nationale marked, men i dette tilfælde er der tale om hver tredje trøje, hvilket vi aldrig har oplevet før.
Hvis man stiller det op, så betyder det, at hver gang der bliver solgt tre af de sorte trøjer, så ryger én af dem til udlandet.
Læs også: Jan Bech forklarer: Derfor kan vi ikke afsløre de nye ejere
Læs også: Forrykt: Qatar sender tusindvis af arbejdere ud
Man kan godt sammenligne den nuværende situation med det, som udspillede sig i 2018. Her var det Nigeria, som diskede op med en vanvittig flot trøje, og den blev bare revet ned fra hylderne – også i Danmark.
Det er dog stadig den røde hjemmebanetrøje, som er den bedst sælgende herhjemme.
VM starter d.20 november, og så spilles finalen d.18 december.
Læs også: Den perfekt guide til casino
Læs også: Jan Bech Andersen om kritik fra Alpha: Vi vil gerne i dialog