Hvis det viser sig, det er ulovligt at bruge en baby som reklamesøjle i en video, så kan Jasmin og Mika Schultz se frem til en straf, mener ekspert.
Det ligner en klar overskridelse af markedsføringsloven. Det slår professor i markedsføringsret Jan Trzaskowski fast.
– Ifølge markedsføringsloven er det ulovligt at anvende børn og unge under 15 år i markedsføring, medmindre børnene indgår i en naturlig sammenhæng.
– Der er ingen naturlig sammenhæng mellem at bruge et barn, der er født i april, når der skal reklameres for halskæder, ringe eller ure. Børn i den alder bruger ikke ringe eller halskæder, og de kan ikke klokken. Det ligner en overtrædelse af loven.
Han fortæller også, hvor hård straffen kan ende med at være.
– Brud på markedsføringsloven bliver straffet med bøde, og bøden bliver fastsat af domstolene. Normalt kigger man på markedsværdien, men det er svært at gøre op i sådan et tilfælde her.