Det var nærmest umuligt at forestille sig at fodbold kunne blive mere populært, men det er det blevet. Mange tal tyder på at den europæiske fodbold stadigvæk er i rivende udvikling, og at der kommer flere og flere fans på tværs af planeten. Vi kigger på årsagerne bag nedenfor.
Aktier i fodboldselskaber
Flere fodboldklubber i Danmark, og i udlandet for den sags skyld, er på børsen, hvor fans og andre personer kan købe aktier i deres selskab. I Danmark har du fx længe kunne købe aktier i Parken Sport & Entertainment, som blandt andet har FC København under paraplyen.
Netop den aktie er interessant, da den danske hovedstadsklub har planer om at gøre fodboldholdet til et selvstændigt datterselskab. Det skal fx give FC Københavns fodboldhold bedre muligheder for at vækste og at lægge op til at investorer kan få et bedre engagement i datterselskabet. Dog er det blevet udskudt indtil den 1. januar 2023 indtil videre.
Har du interesse i aktier i andre fodboldklubber, kan du tjekke dem på en aktieplatform med information om aktier i alt fra Manchester United til Juventus. Netop at fodboldklubber som United, Juventus og FCK er på børsen, fortæller en del om hvor stor en forretning fodbold er den dag i dag.
Flere kvinder ser fodbold
Det er svært at måle hvor mange mænd og kvinder ser fodbold hjemme i stuerne. Til gengæld viser tal fra DBU at omkring 15 procent at tilskuerne til det danske landsholds EM-kvalifikationskampe i 2019 var kvinder. Det tal blev fordoblet til 30 procent ved VM-kvalifikationskampene i 2021. I FC København fortæller bestyrelsesformand for Parken Sport og Entertainment Allan Agerholm også at der er en stigende efterspørgsel fra kvindelige fodboldfans.
Enhver industri vil nyde gavn af at udvide målgruppen, da potentielt kommer flere kunder i butikken. Derfor er det naturligvis positivt for fx DBU at de har fordoblet interessen blandt kvindelige fodboldfans på kun et par år. Det er blot en faktor for hvorfor fodbold er blevet til en større forretning end nogensinde før.
Verdens mest populære sport
Det siges at der er omkring 3,5 milliarder fodboldfans i verden. Den næstmest populære sport i verden er cricket med et estimeret tal af 2,5 milliarder fans. Sidste år så flere amerikanske sportsfans EM-finalen i fodbold end NBA-finalerne i basketball. Det er interessante data, som ikke alene er pudsige for læsere, men også virksomheder.
Den stigende interesse i fodbold i blandt andet lande som USA, hvor fodbold ellers normalt ikke er så populært som i Sydamerika og Europa, er med til at fremhæve hvor stor en forretning det er blevet.
Derfor overvejer mange virksomheder først og fremmest at indgå sponsoraftaler med fodboldklubber og landshold, før de kigger på andre sportsgrene. På den måde kan de potentielt nå ud til et større publikum, og dermed vækste deres forretning. Den øgede interesse fra sponsorerne er igen med til at skubbe fodboldens udvikling længere frem, da det skyder flere penge i kassen.
Der er masser af penge i fodbold
Som konklusion kan det altså siges at den stigende interesse i flere fans fra fx USA og flere kvindelige tilskuere, gør at fodbold er blevet til en større forretning end nogensinde før. Det fører blandt andet til større sponsorater og højere interesse i fodboldaktier.