Brøndby har i de seneste par måneder været plaget af fanuroligheder, og nu lancerer klubben ny kampagne, der skal promovere den positive fankultur. Klubben siger dermed nej til vold og hærværk.
Det er ikke sjovt at være Brøndby-fan for tiden. På banen sejler Niels Frederiksens tropper, der ligger lige over nedrykningsstregen, og på tribunen har historier om vold, trusler og overfald stjålet billedet.
Nu lancerer klubben fra Vestegnen dog et nyt initiativ, der skal være med til at bekæmpe den uheldige del af fankulturen. Brøndby har netop sat tre t-shirts og hættetrøjer til salg med budskaber, der signalerer respekt for klubbens stærke fællesskab. Overskuddet fra salget af tøjet vil gå til at inkludere unge mennesker fra Vestegnen i klubbens fællesskab på en positiv måde.
– Vi er gået sammen med Fanafdelingen og Brøndby Support om denne kampagne, da vi sammen ønsker at hylde den gode fankultur og sige et fælles klart “Nej tak til vold og hærværk”. Samtidig ønsker vi at bidrage til, at der kommer et øget fokus på den dedikerede indsats, der er overfor unge på Vestegnen, hvor klubben og fansene kan tilbyde et helt unikt fællesskab, fortæller administrerende direktør Ole Palmå til Brondby.com.
Også hos Fanafdelingen og Brøndby Support er der stor opbakning til initiativet.
– Kernen i vores arbejde er den positive fankultur – vold og hærværk står i skarp kontrast til dette arbejde. Derfor er det helt naturligt for os at være en del af denne kampagne med budskaberne: ”respekt for fællesskabet” og ”nej til vold og hærværk”, siger Sarah Agerklint, der er formand i Brøndby Support.
– Det har ligget os meget på sinde, at overskuddet fra kampagnen skulle støtte tiltag, der hjælper unge over i retning af den positive fankultur. Vi hylder derfor et projekt målrettet dette og ser frem til det arbejde, der ligger foran os her, afslutter hun.
Det nye merchandise er allerede sat til salg i Brøndby Shoppen.