Der er ballade i Brøndby, hvor klubbens mest loyale fans er gået til modangreb efter markante prisstigninger på sæsonkort. Forud for næste sæson har klubben hævet priserne på både langsiden, Sydsiden og billetabonnementer, og det har fået sindene i kog hos mange på Vestegnen.
Et sæsonkort på langsiden koster nu 2.995 kroner – 400 kroner mere end sidste år. På Sydsiden, der traditionelt er hjemsted for klubbens mest stemningsskabende fans, er prisen steget med 200 kroner. Et billetabonnement – hvor man trækker en billet til hver kamp – er også steget og koster nu 995 kr. til Sydsiden og 1.495 kr. til resten af stadion.
Protesten fra fansene lod ikke vente på sig. Før pokalsemifinalen mod Silkeborg IF rullede de et banner ud med ordene:
“Fans > profit. Fuck jeres prisstigninger.”
Læs også: Birk giver status på Vallys
Budskabet var ikke til at misforstå: Mange føler, at klubbens beslutning er et knæfald for profit frem for fællesskab og fanloyalitet.
Men klubbens administrerende direktør, Ole Palmå, slår fast, at prisstigningerne er nødvendige og velovervejede.
“Vi har haft et efterslæb på vores sæsonkort, og det har vi justeret på henover de sidste par år og fået priserne op på det niveau, vi skal være på. Det er også set i lyset af en enorm attraktivitet og efterspørgsel på vores sæsonkort.”
Nu er Brøndby IF oppe på et niveau, hvor man matcher sine kollegaer i branchen, forklarer Brøndby-direktøren.
“Vores team har kigget på de klubber, som vi sammenligner os med, og det er FCK, Midtjylland, AGF og Malmö FF, hvor vi kan se, at vi nogle steder ligger lidt under prismæssigt og andre steder på niveau. Men det er ikke sådan, at vi skiller os ud og kører med overpriser, så vi mener reelt, at der har været et efterslæb.”
FC København har også for nyligt annonceret, at prisen på sæsonkort til Sektion 12 hæves med 10 kroner om måneden fra næste sæson.
Palmå understreger også, at inflation og høj efterspørgsel har spillet en rolle.
“Selvfølgelig skal forretningen fungere, men det vigtigste i forståelse hos fanmiljøet er, at vi kommer fra et lavere niveau, hvor vi nu rammer markedsniveauet og lægger os på et prispunkt, vi ser andre steder. Så det handler ikke om, at vi skal have nogen til at finansiere et tab på den måde. Det handler om nogle justeringer, så priserne er tilpasset efterspørgslen, markedet og det niveau, som vi generelt ser.”
Palmå vil ikke love, at priserne bliver liggende på nuværende niveau.
“Vi synes, vi er på et rimeligt niveau nu. Men vi følger selvfølgelig udviklingen og ser på det igen om et år. Det er for tidligt at love noget definitivt”, siger han.