Divisionsforeningen har fået dispensation til at sælge alle Superliga-rettighederne til samme aktør for første gang nogensinde. Dermed kan det potentielt blive lettere at se Superliga-fodbold i fremtiden.
Hvis du er Superliga-fan har du i de sidste par år skullet bruge flere forskellige TV-kanaler eller streamingtjenester for at kunne følge dit yndlingshold. Men det kan være slut fra 2024. Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrrelsen i en pressemeddelse.
Tidligere har det ikke været muligt for Divisionsforeningen at sælge alle rettighederne til den samme aktør, da man ønskede at holde forbrugernes priser nede. Men nu har Divisionsforeningen så fået en midlertidig dispensation til at gøre netop dette.
– Divisionsforeningens tilsagn har historisk været med til at sikre, at danske tv-seere ikke har betalt for meget for at se superligafodbold. De senere år har markedet imidlertid udviklet sig, og det er derfor ikke længere så entydigt, at tilsagnene fortsat vil have den tilsigtede effekt, udtaler formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz.
– Derfor har vi besluttet at give midlertidig dispensation fra nogle af de gældende tilsagn, som Divisionsforeningen har afgivet om salget af medierettigheder.
Frem til 2024 deler Viaplay og Discovery rettighederne, men det kan altså ændre sig herefter.